Wat als leerlingen niet doen wat jij wilt?

De laatste tien minuten van de les mogen de leerlingen alvast aan hun huiswerk beginnen van docent Martin. Het lijkt hem een goede manier om zijn klas aan het huiswerk te krijgen en tegelijkertijd ruimte te hebben om nog even naar zijn volgende les te kijken. Als beginnend docent voelt hij zich een stuk zekerder als hij zijn lesplan nog een keer doorneemt. Kan best nu. Hij heeft zijn leerlingen immers aan het werk gezet.

En inderdaad, een aantal leerlingen is met het huiswerk aan de slag, maar een aantal ook niet. En deze laatste groep laat zich horen. Nou kan docent Martin veel hebben als het gaat om het geluidsniveau. Hij houdt er niet zo van om de strenge docent uit te hangen. Maar een beetje ongemakkelijk voelt hij er zich toch wel bij. Wat zullen zijn collega’s in het lokaal naast hem er wel niet van denken?

“Kan het een beetje rustiger”, probeert hij. “Het is wel de bedoeling dat jullie met jullie huiswerk bezig zijn.” Een paar leerlingen die braaf met aan het werk zijn, kijken op. Het merendeel hoort hem niet of doet alsof. Martin herhaalt zijn verzoek, iets harder nu. Geen resultaat. Wat nu?

Schermafbeelding 2017-05-21 om 20.13.23

 

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Hoe kan Martin het de volgende les anders aanpakken, zodat alle leerlingen aan het werk gaan en de kans op rumoer afneemt? We geven een paar mogelijkheden.

  1. Neem je rol als leider van de groep serieus. Daarmee bedoelen we niet dat je de strenge Bullebak moet uithangen. Wel dat het voor iedereen duidelijk moet zijn (inclusief jijzelf!) dat jij de regie hebt. Dat komt onder meer tot uitdrukking in je lichaamstaal, maar ook in je woorden. Zeg liever niet: “Nu mogen jullie huiswerk maken”, maar: “Nu gaan jullie…” Vermijd vrijblijvendheid.
  1. Weet wat je wilt en vertel dat je leerlingen. Een goede leider heeft helder voor ogen wat het doel is van zijn opdrachten. Hij weet wat hij de leerlingen wil leren en hoe hij dat wil bereiken. Geef de leerlingen helderheid door aan te geven wat je doel is met deze opdracht en hoe je het wil hebben. Zet het huiswerk overzichtelijk op een sheet of op het bord, zodat er geen misverstand over kan ontstaan.
  1. Maak afspraken met je leerlingen en houd je daar ook aan. Bijvoorbeeld: iedereen maakt huiswerk of doet een andere opdracht (die voor iedereen duidelijk is). Maak deze afspraken voorafgaand aan het geven van de opdracht en niet tijdens. Denk ook vooraf na hoe je gaat reageren als leerlingen zich hier niet aan houden. Laat je niet verrassen.
  1. Beloon goed gedrag. Je kunt leerlingen die goed aan het werk zijn, belonen met bijvoorbeeld een vriendelijke blik, een glimlach of (afhankelijk van de leeftijd) een complimentje. Leerlingen die snel werken kun je wellicht belonen door toe te staan dat ze op hun mobiel mogen. Zo bekrachtig je positief gedrag.
  1. Ken de namen van je leerlingen en spreek ze persoonlijk aan. Leerlingen voelen zich meer aangesproken als ze bij de naam worden genoemd. Het kennen van de namen van je leerlingen is een krachtig middel om een relatie met hen op te bouwen. Maar ook voor het managen van gedrag werkt het noemen van een naam beter dan een algemene opmerking dat het rustiger moet zijn.
  1. Trek 15 minuten uit voor het huiswerk en besteed de laatste 5 minuten aan uitleg of vragen over het werk. Of bedenk nog enkele vragen. Door er nog een extra opdracht achteraan te plakken, wordt de noodzaak om met het huiswerk aan de slag te gaan een stuk groter.
  1. Geef het goede voorbeeld en blijf bij de les. Hoe verleidelijk het ook is om even naar een volgende les te kijken, zelf even je mobiel te pakken of weg te dromen, je kunt niet van leerlingen verwachten dat zij die laatste 10 minuten nog wel met de les bezig moeten blijven en jij als docent niet. Laat zien dat je aandacht nog steeds bij de les en de leerlingen is, door duidelijk zichtbaar te zijn, oogcontact te maken of rond te lopen.

Ben jij een beginnende docent of wil je meer weten wat je kunt doen om je lessen effectiever te laten verlopen.

Kies dan eens voor ons traject “Moeiteloos voor de klas”. Onderdeel van dit traject zijn een persoonlijk ontwikkelplan, coaching, lesbezoeken en het boek Contact maken op school of Voor de Leeuwen! In het traject gaan we aan de slag met jouw non-verbale en verbale strategieën in de klas en werken we aan een gezonde mindset. Je krijgt persoonlijke feedback en tips waarmee je steviger voor de klas staat. Een beproefde methode om het plezier in het lesgeven te behouden én te vergroten!

Voor meer informatie, kun je vrijblijvend contact opnemen via info@co-actief.nl of via 06 – 268 14 764.

 

 

 

Kop voor inschrijven

Gratis E-book

Het gratis e-book '24 Anti-stress toppers voor in de klas' ontvangen? Schrijf u in en ontvang het direct in uw mailbox .





Heeft u vragen, wilt u meer informatie of bent u benieuwd wat Co-Actief voor u kan betekenen? Neem contact op!