Tien tips voor een soepel oudergesprek

Ze zitten er weer aan te komen: de 10-minutengesprekken met ouders. Voor de lessen met je leerlingen draai je ondertussen je hand niet meer om, maar die gesprekken met ouders is een ander verhaal.

  • Waar praat je over als er geen echte problemen zijn?
  • Of hoe kom je snel tot de kern als er wel een item is dat aandacht vraagt?
  • Hoe begin je het gesprek überhaupt?
  • Hoe maak je ouders tot je bondgenoot in plaats van de tegenpartij?

Het zijn maar 10 minuten, maar juist die 10 minuten kunnen het je moeilijk maken. Voor het bespreken van leerling Tim zijn 10 minuten veel te kort. Zoveel wil je met zijn ouders bespreken. Voor het gesprek met leerling Emma en haar ouders zijn die 10 minuten juist te lang. Waar ga je het over hebben? Haar mooie cijfers? Daar ben je zo over uitgepraat. Haar voorbeeldige gedrag? Idem dito. En wat te denken van het gesprek met de ouders van Aisha? Aardige mensen, maar je hebt al gehoord dat ze nauwelijks verstaanbaar Nederlands spreken. Hoe ga je dat in die 10 minuten doen?

man-3-1507017-1280x960

Om het je gemakkelijker te maken, hebben we hieronder 10 tips voor effectieve en prettig verlopende oudergesprekken voor je op een rijtje gezet.

  1. Maak van tevoren afspraken met je leerlingen.Ouders en jijzelf ervaren een oudergesprek als zinvoller èn eenvoudiger als je met de leerling alvast afspraken hebt gemaakt over zijn of haar resultaten en/of gedrag. In het oudergesprek kun je ingaan op deze afspraken en hoe ervoor te zorgen dat ze nagekomen worden.

 

  1. Beperk je bij te veel onderwerpen tot één item. Beter rustig praten over één onderwerp dat daardoor bij iedereen binnenkomt, dan gehaast meerdere onderwerpen aanstippen en zeker weten dat de helft daarvan de ouders (en de leerling) ontgaat…  Je kunt altijd gezamenlijk vaststellen dat een vervolgafspraak nodig is.

 

  1. Een goed begin is het halve werk.Besteed daarom aandacht aan een vriendelijke opening waarin een open en prettige sfeer wordt neergezet. Je kunt denken aan een compliment of een leuke anekdote over de leerling. Iets waaruit blijkt dat je het goed met de leerling en ouders voor hebt.

 

  1. Luister met echte aandacht.Alleen al iets als oprechte aandacht haalt veel angels uit gesprekken. Neem een luisterhouding aan en laat de ander rustig uitpraten. Iedereen weet dat aandachtig luisteren werkt, maar veel mensen ‘vergeten’ het in de praktijk toe te passen. Zorg dat jij niet zo’n persoon bent.

 

  1. Leef je in.Jij hebt waarschijnlijk meer dan 100 leerlingen en natuurlijk zijn al die leerlingen je dierbaar. Maar het blijft een groot verschil of het om je eigen kind gaat of om een leerling. Je eigen kind is (samen met je partner) je meest dierbare persoon op aarde. En dat kan je als ouder soms weleens emotioneel maken. Goed om je dat te realiseren.

 

  1. Erken het probleem (als dat er is).Ga niet onmiddellijk in de verdediging. Probeer ook niet in een discussie verzeild te raken over wiens schuld iets is. Erken dat er een probleem is en probeer te focussen op oplossingen.

 

  1. Probeer oordelen zoveel mogelijk achterwege te laten. Hou je bij feiten.Meningen of oordelen leiden in de praktijk tot discussies met argumenten en tegenargumenten. Hou je je bij feiten, dan zijn mensen veel eerder geneigd om naar oplossingen te kijken. En dat is wat je wilt!

 

  1. Vind een gemeenschappelijke behoefte.Door van tevoren afspraken met de leerling gemaakt te hebben over bijvoorbeeld een hoger cijfer voor jouw vak, ontstaat als vanzelf een gemeenschappelijke behoefte voor ouders en school: zorgen dat het kind zich optimaal kan ontplooien. Benadruk elke keer dat jullie bondgenoten zijn en niet tegenover elkaar staan.

 

  1. Zet het woordje ‘en’ in de plaats van ‘maar’.Zinnen met ‘maar’ roepen negen van de tien keer weerstand op. We vatten het vaak op als een verkapte afwijzing. Dus heb jij een ander idee over hoe iets aangepakt zou moeten worden dan de ouders? Erken dan hun voorstel en zet die van jou ernaast. Gebruik daartussen het woordje ‘en’ i.p.v. ‘maar’. Bijvoorbeeld: U wilt graag dat… en ik wil graag dat… en daarom stel ik voor dat we… De ouder staat dan eerder open voor jouw tegenvoorstel.

 

  1. Zet gemaakte afspraken op papier.Zijn er goede afspraken gemaakt? Zet die dan helder op papier. Zo voorkom je later verschil van mening. Bovendien is het een mooi uitgangspunt voor een eventueel vervolggesprek.

 

Smaken de tips naar meer? Ben je meer van het oefenen of uitwisselen? Meld je aan voor onze Masterclass Omgaan met assertieve ouders op 12 oktober . Over moeiteloos omgaan met meningsverschillen en belangentegenstellingen.

Of lees over hoe je de samenwerking met ouders kunt verbeteren in het boek Contact maken op school (uitgeverij Van Gorcum)

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Kop voor inschrijven

Gratis E-book

Het gratis e-book '24 Anti-stress toppers voor in de klas' ontvangen? Schrijf u in en ontvang het direct in uw mailbox .





Heeft u vragen, wilt u meer informatie of bent u benieuwd wat Co-Actief voor u kan betekenen? Neem contact op!