Negen 2-minuten oefeningen om je energie op peil te brengen na een zware les

Tot gisteravond 23.00u heb je gewerkt. Nakijkwerk, een deadline, mooie lesplannen voorbereid. Vandaag ben je er helemaal klaar voor. Het tweede uur gaat het echter mis. Je leerlingen komen laat binnen, elkaar treiterend, lawaaierig.

En hoe meer jij je leerlingen in het gareel probeert te krijgen, hoe drukker ze worden. Tien minuten duurt het voordat iedereen zijn spullen op orde heeft en het geluidsniveau enigszins acceptabel is. Je hebt er goed de pee in. De rest van de les laat zich raden. Van je lesplan kun je nog niet de helft realiseren.

Je baalt als een stekker. Van die klas. En van jezelf want je had het niet in de hand zoals je zou willen. Anders willen ingrijpen. Aan het einde van de les loopt je hoofd over en is de energie ver te zoeken. Pfff, hoe kom je het volgende lesuur goed door? Hoe kom je de dag goed door?

Herkenbaar? Dit overkomt iedere docent weleens. Méér dan eens. En veel vaker dan je denkt, want dit soort ervaringen houden we liever voor onszelf.  De vraag is: hoe laat je zo’n les zo snel mogelijk achter je, zorg je ervoor dat je gedachten niet met je aan de haal gaan. En hoe ‘reset‘ je jezelf weer, vóórdat de volgende klas voor je neus staat? Want je weet dat als je in deze spanning blijft hangen, je dat overbrengt op je leerlingen en dan kun je de bal terug verwachten. En je wilt niet dat één zware les je hele dag donker kleurt.

Het vraagt nogal wat om in een paar minuten je gedachten en energie te resetten. Terwijl je jezelf ook nog wilt organiseren voordat de nieuwe klas binnenstormt. Deze 8 korte en krachtige acties of oefeningen kunnen je daarbij helpen. Oefeningen die zich in de praktijk bewezen hebben omdat docenten in onze programma’s ermee werken. Resultaat gegarandeerd. Pik eruit wat past bij jouw leerstijl (Kolb), experimenteer en kijk wat het je brengt.

Voelen/ervaren

1. Ontspan door aan te spannen. Span al je spieren heel bewust maximaal aan: klauw je tenen, span je been en bilspieren, zet je knieën op slot, trek je buik in en je schouders op, bal je vuisten, span je kaken aan en zet je adem vast. Houd dit 3 seconde vast en laat dan alle spanning en emotie los, terwijl je heel diep uitademt. Doe dat 3 keer. Hiermee laat je alle opgebouwde spanning los uit je lijf. Schud dan je armen, benen even lekker los. Rol je schouders en nek. Welk verschil merk je met zojuist? En ga daarna even goed gegrond staan: voeten parallel onder je heupen, losse knieën en heupen, schouders en kaak. Tover een glimlach op jegezicht en haal een diepe teug verse adem. Zo, je bent er weer helemaal klaar voor! Ook een leuke oefening om even met je leerlingen te doen als ze heel druk zijn of voor een proefwerk!

2. Beweeg! Doe alsof je nog een kopie moet maken en loop een rondje.  In 2 minuten kun je best een paar gangen door. Check eens bij jezelf: hoe snel loop je? Waar kijk je naar? Hoe staat je gezicht? Waar zitten je schouders? Wat ervaar je? En vertraag dan eens een tempo of twee. Richt je blik op. Maak oogcontact met leerlingen of collega’s die je tegenkomt. Groet ze. Vang een ding op waar je blij van wordt…een kleurig kunstwerk aan de muur, het uitzicht buiten, een grappige tekening op een rugzak van je leerling, een lach van een dierbare collega… Loop nog heel even verder. Je zult merken dat door je beweging, je gedachten ook op gang zijn gekomen en ergens anders zijn dan zojuist. Tijd om terug te gaan naar je leerlingen. Ze wachten op je!

Kijken/observeren:

3. Nieuw perspectief. Ga even achterin de (lege) klas zitten en kijk dan in gedachten eens terug op je les naar de positieve energie en momenten die er ongetwijfeld ook waren, maar niet tot je doordrongen. Waar zat die energie? Bij welke leerlingen? Op welke (contact)momenten?Houd dit positieve gevoel vast. Zorg dat je – vriendelijk groetend – bij de deur staat als je volgende klas arriveert en scan: welke leerlingen hebben er zin in? Maak oogcontact met deze leerlingen. Met wie kun je nog meer een positief contactmoment hebben? Zo creëer je een positief begin van je nieuwe les, zowel voor jezelf als voor je leerlingen.

4. Visualiseer je zelf op je best. Sluit heel even je ogen en neem een les in gedachten die fijn liep. Waar bij alles precies goed ging zoals het ging, jij lekker voor de klas stond. Hoe stond je? Wat deed je? Hoe voelde je je? Welke energie hing er in het klaslokaal? Zoom in op deze ervaring en dit gevoel en probeer dat 1 minuut vast te houden. Pak zo meteen bij de volgende klas de draad op vanuit deze ervaring.

Denken/analyseren

5. Reflectiemoment Kado. Stel jezelf de vraag: wat schuilt er voor moois in deze ervaring vanuit een groeiperspectief? Wat is het kado? Als je deze ervaring als een geschenk kunt beschouwen i.p.v. als een drama, wat zie je dan? Schrijf dit in een paar steekwoorden op in een speciaal schriftje en geniet van het kado dat je jezelf net gegeven hebt.

6. Van zelfgerichte naar hogere doelen. Vraag jezelf af: op welke manier is mijn volgende les een gelegenheid om bij te dragen aan mijn hogere doel of missie? Welke positieve impact wil ik hebben op mijn leerlingen zo meteen?

Doen/actie:

7. Adem jezelf fris. Adem je kritische gedachten en negatieve energie letterlijk uit met een hele diepe zucht (2 keer zo lang als een normale ademhaling) en adem heel rustig en bewust een goede teug frisse zuurstof en positiviteit in. Doe dat 10 keer achter elkaar en je kunt er weer een heel uur tegenaan.

8. Luister of zing je favoriete song! Onderzoek laat zien dat luisteren naar rustgevende muziek je bloeddruk, hartslag en spanning verlaagt. Maak een playlist met fijne liedjes of natuurgeluiden (bv een golvende oceaan) en sta jezelf toe even weg te dromen bij de melodie, instrumenten of favoriete zanger. Of zet een lekkere powersong open blaas al rockend je stoom af. En verras je nieuwe leerlingen met een ander begin van de les J

En lees ook nog even onze bonustip:

9. Herinner jezelf: wat er ook gebeurt, neem het NIET persoonlijk op. Er spelen ontelbaar veel factoren mee die het gedrag van je leerlingen in jouw les beïnvloeden, los van wat jij doet of laat. Denk aan de gezinsituatie, opvoeding, het humeurvan je leerling, hormonen, het seizoen, afgelopen nacht, de vorige les en niet te vergeten, de groepsdynamiek die er speelt in jouw klas. Dit alles bepaalt het gedrag van je leerlingen sterk. Juist brutaal, treiter- of pestgedrag wordt hierdoor gevoed.  Kortom, in plaats van je dingen persoonlijk aan te trekken en jezelf uit je kracht te halen, bedenk je liever eens welke positieve boomerang je een volgende situatie keer uit kunt uitgooien waarmee je de angel eruit haalt.

Vond je dit interessant? Deze negen oefeningen komen uit ons e-book: 24 anti-stress toppers voor in de klas. Wil je ze alle 24 ontvangen? Download het e-book op www.co-actief.nl

Death_to_stock_photography_Vibrant (10 of 10)

Kop voor inschrijven

Gratis E-book

Het gratis e-book '24 Anti-stress toppers voor in de klas' ontvangen? Schrijf u in en ontvang het direct in uw mailbox .





Heeft u vragen, wilt u meer informatie of bent u benieuwd wat Co-Actief voor u kan betekenen? Neem contact op!