3 gouden tips voor een samenwerkingsboost in jouw sectie

De samenwerking in de vakgroep liep op zijn zachtst gezegd niet lekker. Ieder overleg weer een strijd tegen de klok,  moeizame discussies, niet nagekomen afspraken en acties. Collega’s met een sterke mening en stem. Sectieleden die zich niet uitspreken. Laveren met tijd,  belangen en vaste stokpaardjes. Laveren tussen eilandjes van gevoeligheden en onuitgesproken emoties.

Als voorzitter stond Joost iedere 3 weken voor de opgave om iedereen ongeschonden door het overleg te loodsen. En er zelf ongehavend uit te komen. Een zware verantwoordelijkheid naast al zijn andere taken, zo ervaarde hij zijn rol als sectieleider. En ook voor het merendeel van de sectieleden lag de dag van het overleg als een donkere wolk over de week. De dagen voor het overleg nam de onderlinge spanning toe. De dagen na het overleg, had bijna iedereen een lichte kater.

Hoewel ieder sectielid de overleggen belangrijk vond en zei persoonlijk ‘prima met elkaar door een deur te kunnen’, lukte het niet om er samen een productief en fijn overleg van te maken. Door gebeurtenissen uit het verleden, onderlinge irritaties en gebrek aan vertrouwen. Korte lontjes als gevolg van hoge werkdruk en stress,  hielpen hier niet bij. Dit sluimerde intussen zo’n 1,5 jaar.

De impact op de resultaten van de vakgroep en op het dagelijks functioneren van de sectieleden was hiermee dermate groot, dat er iets moest veranderen. Opbrengstgericht werken kwam niet van de grond en sommige docenten dreigden helemaal af te haken.

In plaats van onderlinge steun was er stille strijd. In plaats van vertrouwen was er teleurstelling. In plaats van ‘samen’ was het ‘ieder voor zich’.

 

Death_to_stock_communicate_hands_2

 

Gedurende 6 maanden hebben we een 3-tal sectieoverleggen gewerkt aan de samenwerking. En al na het eerste overleg klonken er geluiden van opluchting, meer positiviteit en waardering na elkaar toe. Graag delen we 3 gouden tips waarmee het Joost en zijn sectie onder andere lukte het tij te keren, de sfeer  om te buigen en de samenwerking te verbeteren.

1. Bepaal doelen. De mate waarin je ambitie, doelen en de verwachtingen naar elkaar toe uitspreekt en hier gemeenschappelijkheid in vindt, is doorslaggevend voor het succes van samenwerking. Vak- en inhoudgedreven als we zijn, gaan we hier vaak aan voorbij. Duiken we liever meteen de discussie in, dan tijd te spenderen aan het afstemmen van doelen. Maar op een schip zonder doel is het moeilijk koers houden. Je bent overgeleverd aan de golven. Je verliest focus, de slimste route is niet meer evident. Je dobbert doelloos rond en dat kost meer tijd en energie. Dat werkt precies zo in een schoolteam. Zonder helder en gemeenschappelijk doel praat je meer ‘langs elkaar heen’, gaat de aandacht uit naar de meningsverschillen en is besluitvorming lastiger. Zo groeit frustratie en wordt leidinggeven aan het overleg lastiger. Dus bespreek met elkaar: Wat zijn onze sectiedoelen? Wat is ons samenwerkingsdoel het komend schooljaar?  Door deze vragen te beantwoorden, ontstond er meteen meer gemeenschappelijkheid en verbondenheid in de sectie van Joost.

2. Verander je prioriteit: verstoring voor resultaat. Als het gesprek over de inhoud niet lekker loopt, als collega’s in de verdediging schieten, sterke emoties opkomen of er ‘onwil of weerstand’ lijkt te ontstaan,  is dat een signaal dat het tijd is om de inhoud los te laten en een niveau af te dalen. Naar het niveau van het proces. Oftewel: Hoe zit iedereen er nu echt in? Faciliteer het gesprek en onthoud: het gaat niet om “waar of niet waar”; het gaat hier om ieders individuele beleving. Oordeel niet. Luister. Verbind. Laat op tafel komen wat nu ‘onder water’ blijft, maar wel een negatieve impact heeft. Hoor iedere stem!

3. Hanteer de 5:1 regel. Vijf positieve interacties ten opzichte van iedere negatieve. Dit geldt als een gezonde verhouding om de sfeer in samenwerkingsrelaties goed te houden heeft onderzoek uitgewezen (Gottman). Bespreek eens hoe die verhouding in jouw team of vakgroep nu is en brainstorm hoe je de positiviteit samen kunt vergroten. Tip: let op taalgebruik. Hoe vaak vallen woorden als moeten, niet, probleem,  tekortkoming, teleurstelling, ingewikkeld, moeilijk, jamaar en andere woorden met een negatieve lading. Draai ze om en maak er samen een spel van om positieve taal te gebruiken. Zo help je elkaar enorm.

Geef jij leiding aan een afdeling, vakgroep of managementteam? En wil jij ook onder professionele begeleiding de samenwerking in je vakgroep of team een boost geven? En tegelijkertijd jouw vaardigheden als middenmanager of schoolleider verder versterken? Co-actief heeft een effectief teamcoachingsprogramma ontwikkeld waarmee je het functioneren van je team of sectie in een aantal sessies naar een hoger niveau tilt. En jij een aantal essentiële teamcoachingsvaardigheden leert. Voor meer Onderling vertrouwen. Betere samenwerking. Meer resultaat. 

Interesse? Contacteer ons vrijblijvend via info@co-actief.nl

 

Kop voor inschrijven

Gratis E-book

Het gratis e-book '24 Anti-stress toppers voor in de klas' ontvangen? Schrijf u in en ontvang het direct in uw mailbox .





Heeft u vragen, wilt u meer informatie of bent u benieuwd wat Co-Actief voor u kan betekenen? Neem contact op!